zondag 26 oktober 2014

Laatste rondje tuin...


Vandaag hebben mijn lief en ik keihard gewerkt in onze tuin
 om alles weer netjes te maken en op te bergen voor de winter...
 (gatsie....dáár wil ik helemaal nog niet aan denken ;-)
Het was ook zo'n beetje onze laatste kans met het zachte weer van vandaag...
en dan dat uurtje 'extra'...konden we wel gebruiken.
Het is denk ik voor het eerst dat wij zo laat in de herfst pas alles aan kant hebben.


De stoelen zijn weer schoon om op te bergen in ons tuinhuisje.
Mijn lief had wel vorige week al de vijver aangepakt...
pomp eruit en flinke kluiten riet weggegooid.
Is wel een beetje kaal nu...al veel afgestorven ook...
daarom hieronder maar even een foto van hoe het er zomers uitziet ;-)

zomerse vijver


 
Er moet nog heel veel blad gaan vallen als ik zo de wisteria zie... 
Ook bij de rozenboog sta ik nog helemaal onder een groen bladerdek.
Kijk eens naar die enorme dikke takken van de trompetjasmijn.
Die is inmiddels 18 jaar oud...
 



Op de crocus moeten we nog even wachten ben ik bang ;-)
ik heb het terracotta bordje ook maar mee naar binnen genomen,
 kan wel een likje verf gebruiken.



De Hosta zit weer ingepakt onder een dikke laag mos,
 klaar om te overwinteren.



De witte geranium is nog volop in bloei,
 ik wil kijken of ik die kan laten overwinteren binnen.
Dat wordt een probeersel want ik heb het nog nooit eerder gedaan.


De tafel is uit elkaar gehaald en weggezet.
Mijn 'winterbankje' mag ervoor in de plaats staan.
Weer wat 'herfstig spul' erop en ernaast :-)
Vooral omdat we er vanuit de kamer door de tuindeuren zicht op hebben.
Straks nog wat kaarsen in windlichten erbij...gezellig...


Wat kan je toch een voldaan gevoel hebben van lekker bikkelen buiten :-)

Ik wens jullie allemaal weer een hele gezellige week toe.
Wel weer vroeg donker...even wennen.
Maar...nòg vroeger de kaarsjes aan, lekker knus ;-)


xx   Lieve groet, MJ   xx





20 opmerkingen:

  1. Wij hadden hier vorige week zondag zo'n tuindag en ik kan je vertellen...daar geniet je de hele week van. Flink gesnoeid, veel blad geveegd en vrolijke violen neergezet. We hebben nu ook veel meer licht in huis. Een goed idee om de hosta zo in te pakken, ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Tot nu toe zijn ze elk jaar ook weer gewoon opgekomen.

    Lekker dat jullie tuin nu winterklaar is (al hoeft de sneeuw dit jaar van mij echt niet te komen ;-)).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat heb ik ook hoor Ingrid...ik ben ècht geen wintermens.
      Ik vond de winter van vorig jaar eigenlijk wel prettig ;-)
      Lieve groet, MJ

      ps dat mos op de pot van de hosta komt er elk jaar uit zichzelf op, grappig hè

      Verwijderen
  2. Ik ben vorige week bezig geweest.....met veranderen/verplanten e.d.
    Dus het opruimen moet nog komen, hoewel de stoelen wel al naar binnen zijn!
    Wat zijn het trouwens prachtige takken van de jasmijn: die is al oud!
    En ik vond de winter van vorig jaar prima: niks baggeren door de sneeuw of van die harde opgevroren stukken op de weg en je niet kunt fietsen! Nee hoor: sneeuw mag maar dan graag 's avonds of in het weekend.
    En dan graag maximaal 2 dagen om mooie foto's te kunnen nemen! Haha

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Trijnie, ik bestel graag hetzelfde :-)

      Lieve groet, MJ

      Verwijderen
  3. Ik heb vandaag de leilindes gesnoeid maar brrr vond het vanmorgen nog best fris.
    Wat heerlijk dat de tuin nu winterklaar is, klaar voor een nieuw seizoen.
    Je bank is mooi gestyled in herfstsfeer :-)
    Hier branden de kaarsjes nu ook, gezellig!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk je tuin zo klaar hebben voor de winter....mooi het bankje zo...fijne week liefs Ria...x!...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is de tuin ook al winter klaar, maar er moet nog best veel blad vallen, dus ik vrees dat we nog een keer aan de slag moeten.
    Leuke Herfstsfeer in je tuin.
    Fijne Week.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie zijn lekker bezig geweest en hebben alles klaar voor de winter. Ben er bijna jaloers op, hier is nog zo veel te doen. Ook was het herfstvakantie en heb ik de laatste 3 dagen de kleinkinderen gehad, erg leuk maar het schiet natuurlijk niet op. Maar voor het december is, hoop ik toch ook een beetje opgeruimd te zijn.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie zijn lekker bezig geweest! Het lijkt me dat je dan ook een lekker opgeruimd gevoel hebt.
    Je bankje ziet er prachtig uit met de herfst/winterplanten.
    De geranium kun je tot de eerste vorst buiten laten staan. Dus als je hoort dat het gaat vriezen 's nachts,
    binnenhalen. En dan kun je haar het beste snoeien en in een donkere ruimte zetten tot komend voorjaar. Als je haar laat doorgroeien worden de stengels zo lang, dat ze gaan breken.Ze zijn allemaal enkel. het is maar een advies, maar ze ziet er nog zo mooi uit.
    Ik hoop dat je lekker kunt genieten van de herfst.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie hebben inderdaad hard gewerkt in de tuin den dat geeft dan een heerlijk voldaan gevoel. het weer was heerlijk vandaag, dus die kans moet je dan pakken.
    Fijne avond!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal klaar voor een nieuw seizoen en wat gezellig je bankje!
    Fijne week, Anita x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben ook al flink wat opgeruimd maar er moet nog veel gebeuren.
    Jouw bankje is leuk gestyled , vooral met de kransen .
    En ik ben ook geen echt wintermens maar eentje zoals vorig jaar zie ik wel zitten
    Lieve groet
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben ook vorige week al lekker gerommeld in de tuin. Maar het meeste blad moet nog vallen. Dus we blijven wel even bezig. Je bankje ziet er gezellig uit en als straks de kaarsjes branden kun je genieten van een heerlijke sfeer, lekker vanuit het warme binnen...Ook ik heb dezelfde winter besteld als vorig jaar, alleen rond de kerst wat sneeuw zodat de kinderen er lekker plezier aan kunnen beleven, maar dan moet de winter ook over zijn...Ik weet niet of ze daarboven verzoeknummers draaien, hihi....
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo je bent lekker bezig geweest. Ik zei al tegen Tony, als Marie Jose de tuin opruimt voor de winter dan lijkt het net een leuke klus. Hihi!! Wij moeten nog beginnen. Lieve groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jullie zijn lekker bezig geweest. Wij moeten nog, moet ik eerlijk bekennen. Zie er een beetje tegenop dit keer. Alle tuin stoelen staan nog buiten en moeten weer naar binnen... Denk er maar even niet aan.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit genieten, je tuin al winterklaar...hier moet nog ban alles gebeuren maar door het infarct van manlief blijft alles liggen...ik wacht wel op een mooie dag en duik dan nog even de tuin in.
    Wat zijn je hoekjes in de tuin er gezellig uit, ook een wintertuin is mooi.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marie-José,
    Jullie hebben de zondag wel heel goed besteed. Lekker nog een keer een dagje in de tuin werken. En met prachtig resultaat. Het is dan toch ook weer heel lekker opgeruimd vind ik altijd. Zelf moet ik nog een heleboel doen, de tuin is maar heel klein en we hebben weinig tot geen opbergruimte, alles moet dus zo'n beetje buiten blijven staan... Maar voor een deel heb ik de uitgebloeide boel al in toom hoor... nog een aantal keren een uurtje tussendoor en het is hier ook weer helemaal netjes...
    Je winterbankje ziet er zo ontzettend leuk uit, heel mooi al die spulletjes bij elkaar, je zou er bijna met een warme jas weer bij gaan zitten...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hmmm, ik moet nog steeds de tuin in...chronisch tijdgebrek zullen we maar zeggen ;) Ik vind je tuinbankje er erg gezellig uit zien!

    Fijne dag

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb ook nog een tuin waar je in mag bikkelen, pas de problemo :))
    Fijn weekend
    Lieve groet Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. leuke blog, ik vond u via andere blogger..leuk om hier te lezen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je berichtje.
Liefs, MJ